Dat voelt goed!
Vormgeving is een belangrijk onderdeel van de website. Met als doel: een positieve beleving, prettige uitstraling en ondersteuning van de zoektocht van de site-bezoeker. De vormgeving moet een goed en plezierig gevoel geven.
Vormgeving is een belangrijk instrument om de uitstraling van een organisatie weer te geven. Je kunt het vergelijken met kledingstijlen: het dragen van een kostuum tijdens een zakelijke bespreking zorgt ervoor dat iemand serieus en respectvol overkomt.
Uitstraling
Door de vormgeving van uw site kunt u laten zien hoe uw organisatie zich in de markt wil positioneren. Een website van een low-budget organisatie zal meer eenvoud willen uitstralen dan een site van een onderneming die zich meer richt op het hogere marktsegment. Deze keuze is uiteraard in overeenstemming met een strategisch beleid. Ook herkenning speelt een essentiële rol. Een goede website is in de lijn van de huisstijl. Een website is tenslotte (ook) een marketinginstrument!
Structuur en overzicht
Bij vormgeving zijn overzichtelijkheid, structuur en eenheid belangrijk. Dit is te realiseren door op elke pagina dezelfde tekstindeling, leuren en hetzelfde lettertype te gebruiken. Buttons dus consequent op elke pagina en op dezelfde plek. Bezoekers worden zo het snelst en best bediend.
Beeldmateriaal en witruimte
Ook beelden en foto’s leveren een niet te onderschatten bijdrage aan een website. Zij zetten de sfeer neer en weerspiegelen een bedrijfsimago. Maar teveel leidt af en gaat ten koste van de inhoud. Wees daarom selectief; kies voor kwaliteit. Bovendien wordt de downloadtijd van een pagina met veel afbeeldingen langer. Beeldmateriaal werkt alleen als het een tekst ondersteunt, of om de beleving te prikkelen.