Welke kleur hoort bij uw website?
Een belangrijk aspect van de vormgeving is kleurgebruik. Kleur draagt bij aan de sfeer en de stijl van een website. Maar welke kleur moet u gebruiken? Wat is daarbij bepalend?
Als iedereen websites in zijn eigen lievelingskleur zou maken zouden zeven van de tien websites blauw zijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wat dan wel? Bij het bepalen van de kleur moet u uitgaan van de emotie die u wilt oproepen bij de bezoeker. Kleur is nauw verbonden met emotie: rood is verbonden met gevaar, oranje is een feestkleur.
Inhoud en stijl
Bij kleurgebruik geldt de boodschap: niet overdrijven. De kwaliteit van de site zit in de inhoud, de kleur behoort de inhoud te ondersteunen. De keuze van een kleur en de bijpassende kleuren begint dus bij de inhoud: speels (geel), zakelijk (blauw), natuurlijk (groen), dynamisch (rood), feestelijk (oranje), plechtig (paars), neutraal (wit), stijlvol (zwart).
Maar let wel: deze kleuren hebben ook negatieve kanten, rood kan bijvoorbeeld onrustig zijn, zwart dominant, paars en blauw zijn koele zakelijke kleuren. Maar hier gelden geen wetten van Meden en Perzen. Blauw past bijvoorbeeld uistekend bij een zakelijke website.
Gebruiksvriendelijkheid
Kleur kun je eigenlijk niet apart beschouwen, los van de andere vormelementen. Kleur roept niet alleen emotie op, maar heeft ook een functie. Dat je een knop of balk een bepaalde kleur geeft, doe je om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen. Een knop die iets lichter van tint is dan de hoofdkleur valt immers niet goed op. De bezoeker ziet de knop dan over het hoofd.
Modegevoelig
Het lijkt erop dat mensen bij het ontwerpen van kleuren kijken bij de buren. Kleuren van websites zijn ook modegevoelig. Was donkerblauw een paar jaar geleden nog deftig en klassiek, nu is het oubollig en dramatisch. Oranje – een tijd lang slechts voorbehouden aan het Koninklijk Huis – mag weer, in combinatie met grijs.