Webstrategie
Voordat een website start, moet een aantal zaken helder zijn. Wat is het doel van de site , de doelgroep en de boodschap? Deze zijn vaak gebaseerd op de organisatie- en communicatiestrategie. Daarnaast moet worden nagedacht over webbeheer (wie de site gaat bijhouden), promotie (vindbaarheid in zoekmachines en inzet van social media) en evaluatie (bijvoorbeeld inzicht in webstatistieken). Op basis van deze strategie gaat TOP-DESIGN aan de slag.
Hoofdstructuur
Voor de structuur van een website zijn verschillende indelingscriteria. Bij de keuze van de opbouw stelt TOP-DESIGN de gebruiker centraal. Wat zijn zijn wensen, voorkeuren en motieven? Waar verwacht hij welke informatie?
Interne structuur
Hoe verbind je de categorieën en informatie met de pagina’s? Een veelgehanteerde vuistregel is een maximum van drie tot vier kliks voordat de bezoeker bij de gewenste informatie is. Moet de gebruiker vaker doorklikken, dan is de kans groot dat hij de weg kwijt raakt.
Navigatiemenu
Het is misschien vrij standaard, maar de beste plaats voor de menuknoppen is bovenaan de pagina (horizontaal) of links op de pagina (verticaal). Met voor iedere knop een informatieve term, zodat de gebruiker precies weet welke informatie hij onder die knop kan vinden. De termen onderling moeten een logische samenhang vertonen
(vergelijk: patiënten – bezoekers – in dienst – kind en ziekenhuis eens met: patiënten – bezoekers – medewerkers – kinderen).
Hyperlinks
Hyperlinks zorgen ervoor dat de geïnteresseerde lezers meer diepgaande informatie kan lezen. Allereerst de boodschap vertellen en daarna een hyperlink die wordt aangeduid met een concrete term. Hierdoor weet de lezer wat hij te zien krijgt als hij erop klikt (naar wedstrijdverslag in plaats van klik hier). Met de inbouw van een speciale plugin kunnen wij ervoor zorgen dat lezers gemakkelijk terugkeren naar uw pagina, door de link te laten openen in een pop-up.
Pagina-indeling
Eyetrackingonderzoek laat zien dat webgebruikers een website in een F-patroon bekijken: bovenaan eerst van links naar rechts, daarna dalen ze de pagina af en maken een tweede horizontale beweging. Het gebied linksboven krijgt de meeste aandacht, rechtsonder het minst. Hiermee houden wij rekening bij de opmaak van uw website.
Structuur en overzicht
Bij vormgeving zijn overzichtelijkheid, structuur en eenheid belangrijk. Dit is te realiseren door op elke pagina dezelfde tekstindeling, leuren en hetzelfde lettertype te gebruiken. Buttons dus consequent op elke pagina en op dezelfde plek. Uw potentiële klant wordt zo het snelst en best bediend.
Bezoekers bepalen zelf wat ze zien en lezen. Er is geen lineaire volgorde zoals bij een boek of tijdschrift. De lezers scannen de tekst. Het oog zoekt hierbij naar structuur. Hierbij helpen tekstelementen als koppen, tussenkoppen, witregels, plaatjes en bullets. De elementen moeten dus concrete informatie bevatten die de lading van de tekst dekt. Daarop bepaalt de lezer de hele tekst te lezen.
Schrijfstijl
TOP-DESIGN begint niet zomaar met het schrijven van webteksten. Vooraf wordt er samen met de klant nagedacht over:
- Taalgebruik; zoals aanspreekvorm (u of jij), jargon en woordkeuze, zinslengte en -bouw, spelling
- Schrijfwijze; van specifieke woorden (klant of cliënt), naam van de organisatie (met of zonder hoofdletter), weergave van URL’s en hyperlinks (klik hier of met informatieve label), getallen (6 of zes)
- Schrijfstijl; vermijd passieve zinnen, naamwoordcontructies, wollige taal en modale werkwoorden
- Tekstlengte; maximumlengte op pagina of per tekstsoort, lengte alinea’s en zinnen (15 tot 20 woorden), gebruik van koppen en tussenkoppen
- Inhoud; verplichte onderdelen per tekstpagina, zoals contactgegevens, laatste actualisatie, verdieping (links naar onderliggende documenten)
- Opmaak en vormgeving; lettertype en -grootte, afbeeldingen en illustraties, alt-teksten
Beeldmateriaal en witruimten
De kracht van beelden en foto’s moet niet worden onderschat. Foto’s, illustraties en videos krijgen als eerst de aandacht van de lezer. Zij zetten de sfeer neer en weerspiegelen een bedrijfsimago. Daarnaast maakt beeld de boodschap aantrekkelijker, heeft het een illustrerende functie en kan het informatie verhelderen. Relevantie van het beeld is belangrijk. Heeft het een sterke relatie met de tekst, dan worden de tekst ook beter bekeken. Vooral als de illustratie in de bovenste helft van de pagina staat. < Maar teveel leidt af en gaat ten koste van de inhoud. Beeldmateriaal moet daarom selectief gebruikt worden. Kiezen voor kwaliteit ook omdat de downloadtijd van een pagina met veel afbeeldingen langer wordt. Beeldmateriaal werkt alleen als het een tekst ondersteunt, of om de beleving te prikkelen.
Bron: c.comm (ddotcom)