Over het algemeen zie je twee soorten reacties:
Als eerste de reacties die uitgaan van de wensen van de klant (de opdrachtgever). Zinnen in de trant van ‘de prijs voor een website is afhankelijk van wat de klant wil’ zie ik regelmatig voorbij komen. Maar weet die klant eigenlijk wel wat hij wil, en is het eigenlijk wel relevant wat hij wil? In mijn optiek wordt een heel belangrijke persoon vergeten en dat is de bezoeker van de website. Ik vind dat de bezoeker altijd centraal moet staan. De klant kan wel bepaalde wensen hebben voor zijn website, maar zijn die wensen bedacht vanuit de bezoeker? Weet hij wel wie de bezoeker is en waar de bezoeker naar op zoek is? Weet die klant eigenlijk wel wat hij met de website wil bereiken? Kortom: heeft hij wel goed nagedacht over het doel en de doelgroep van de website. Waarschijnlijk niet en het is dan ook onze taak hem hierbij te helpen. Niet domweg doen wat de opdrachtgever vraagt, nee, samen met de opdrachtgever brainstormen en nadenken over wat hij met de website wil bereiken, wie de bezoeker van de website is en wat die bezoeker op de website moet komen doen. En vervolgens ga je dit uitwerken in een Internet Project Plan (IPP). Zelfs de kleinste website en de kleinste ondernemer heeft een IPP nodig, een IPPtje in dat geval. Want een IPP heeft geen standaardgrootte, dat varieert van één A4 tot een heel boekwerk. Het heeft namelijk geen zin in het wilde weg een website te laten bouwen, want dan is elke euro weggegooid. Pas als je een goed plan hebt, kun je echt gaan nadenken over geld. Natuurlijk moet je dat tijdens het proces ook al doen, want het heeft geen zin een IPP te (laten) schrijven voor een 10k-site als je maar 1k te besteden hebt. En klanten/opdrachtgevers hoeven niet zo geheimzinnig te doen over hun budget, want als je een auto gaat kopen weet je toch ook wat je te besteden hebt?