De title tag is een stukje code welke geplaatst wordt in de head van de broncode. (zie ook head tag) De titel is de tekst die bovenin de browserbalk verschijnt bij het openen van een pagina. Ook zoekmachines maken vaak gebruik van de titel door deze te tonen in de zoekresultaten. Een goede titel voldoet aan een aantal voorwaarden. Zo mag deze maar een beperkt aantal woorden en tekens bevatten. Tevens dient elke pagina haar eigen titel te krijgen. De titel wordt geplaatst tussen de tags: <title>
en </title>
in de head van de broncode.
Belang van een title tag.
Een title tag kan in sommige gevallen wel tot 80% van je zoekmachine optimalisatie zijn. Er zijn echter nog meer goede redenen om een goede title tag te maken:
- Verhoogt relevantie voor de zoekresultaten in de zoekmachines sterk.
- Wordt getoond in de resultatenpagina’s van de zoekmachines.
- Verhoogt daardoor, mits goed opgezet, het klikratio.
- Kan imago versterkend werken wanneer een bedrijfsnaam veel in de resultaten getoond wordt.
- Wordt getoond in de browserbalk van de gebruiker.
- Wordt in editing programma’s getoond van directory sites zoals DMOZ en kan daardoor zeer relevante linkteksten opleveren.
Bron: www.jeroen.com